lunes, 14 de marzo de 2011

El cinema en 3D o una bajanada caríssima

El que ve a continuació és un discurs més o menys violent contra les 3D en el cinema actual. Qui busqui quelcom diferent o més interessant, ja pot girar cua.

El cas és que he vingut de treballar fa una estona i m'he proposat, de nou, compartir algun text amb els meus lectors fidels, potser jo mateix i prou, però tampoc sé ben bé per on començar ni on vull arribar. És igual, el tema són les 3D.

Atents a la dona de l'esquerra de la imatge. Una rebel. / Foto: REUTERS

Dissabte vaig anar a veure Torrente 4. No penso fer cap crítica de la pel·lícula, perquè opino que el que va a veure-la ja sap el que trobarà, i de fet sap que li agradarà o si més no l'entretindrà una estona –a mi em va decebre una mica–, i el que no hi va també sap per què no ho fa. En qualsevol cas, la meva queixa –no cal dir-ho, totalment personal, objectiva, encesa i potencialment rebatible– va cap a l'ús d'allò que anomenen 3D al cinema.

Primer de tot, per a mi les 3D actuals no deixen de semblar una imatge amb dos cartrons, un davant de l'altre. No sé si això és més o menys subjectiu, però ho vaig sentir tan cutre i fals que em va ofendre bastant. I, per si no fos suficient assistir a un espectacle que m'ha semblat pitjor que veure una pel·li a la manera tradicional, és molt més car que el cinema normal (més de dos euros extra on vaig anar, i si no tens ulleres tranquil que te les pots emportar per un euro més, com les hamburgueses del McDonald's). I no és que em sembli fals i car, que m'ho sembla, sinó que a més és inútil. Quan hi ha moviments ràpids tinc una sensació estranya, i al menys a la pel·lícula que he esmentat –no he vist, per exemple, Avatar, i no tinc ni idea si en aquest cas el 3D és més espectacular, realista o ben aprofitat– són massa descarats els moments en què una acció destaca només per ser expressament realitzada per al lluïment de la tecnologia que, com dic, tampoc no em sembla cap meravella.

Doncs això, la meva primera pel·lícula en 3D –deixant de banda l'IMAX, que allò sí que recordo que marejava bastant– i espero, i confio, que la darrera. Jo, per la meva part, intentaré esperar a que se'ls passi la moda, la tonteria, les ganes de dessagnar l'espectador o el que sigui. I sí, sé que es poden veure en 2D de tota la vida, el problema és –i espero equivocar-me– fins a quan.

Més informació sobre per què el cinema en 3D és un instrument malèfic i la primera causa de baixa laboral a l'Antàrtida, aquest cop d'algú que en sap més que jo i que exposa motius potser més vàlids que els meus (en anglès): Why 3D doesn't work and never will. Case closed.

4 comentarios:

  1. Primer de tot, gràcies pel comentari al meu blog. Molt emotiu tot plegat eh?
    I, ara, dir-te que estic d'acord amb això del 3D. Si el que es fa és adaptar la pel·lícula (guió i imatge) al 3D i no al revés, crec que és un error. Però amb segons quines obres està força bé, com a l'IMAX, que mareja molt però també és flipant sentir una por hiper realista quan se t'acosta un tauró gegant jajaj!
    Helena.

    ResponderEliminar
  2. Jo amb això del 3D també tinc la sensació que ens volen vendre la moto. A veure, una cosa t'he de dir Dani, hi ha 3Ds i 3Ds, vull dir que n' hi ha que es fan de forma molt cutre salsichera per poder dir que ho són i cobrar més i tothom comenta precisament que a Torrente 4 tot és caspós, fins i tot el 3D XD. Jo he vist Avatar al cinema i és de les poques on ho veig justificat, no se'm va cansar la vista ni res i com a complement funciona molt bé. Ara per mi seria ideal això com a complement en 2 o 3 pelis a l'any no el què fan ara. Vamos, que de revolució del cinema per mi res, qui s'imagina veient una peli de Coixet amb 3D?

    ResponderEliminar
  3. El 3D va començar com un suplement a les pel·lícules fantàstiques, amb molt moviment i a les quals aquests efectes si fa no fa donaven més atractiu al film, com a l'exemple que dones d'Avatar. Però és totalment cert que ara afegeixen el 3D a qualsevol tipus de pel·lícula, encara que no hi aporti res. Com dius, per sort ENCARA donen la opció de veure-les sense però trobo un complet sense sentit el fet que la clientela pagui més per un servei el qual, des del meu punt de vista, no és gens profitós per a gran quantitat de pel•lícules.

    Un deu per al teu article.

    P.D.: Bromejava, no he trobat 5f., i sí sí, definitivament semblen gremlins.

    ResponderEliminar
  4. Terrific work! This is the type of information that should be shared around the web. Shame on the search engines for not positioning this post higher!

    nolvadex

    ResponderEliminar