domingo, 16 de octubre de 2011

Indignados contra la enfermedad sistémica

“Durante el recorrido, no faltaron reivindicaciones ya conocidas del movimiento, como la exigencia de "una democracia real" que no esté arrodillada ante el poder financiero. Sin embargo, ganaron protagonismo los gritos de protesta contra los tijeretazos en servicios públicos, como los acometidos por la presidenta de la Comunidad de Madrid, Esperanza Aguirre.”
Extracto de Público, 15-O: La indignación de Sol contagia al resto del planeta
Este es un fenómeno que se viene observando desde que el gobierno Mas en Catalunya, el de Aguirre en Madrid, y el resto en sus respectivos territorios, han decidido afrontar sus presupuestos y sus maneras de hacer política atacando lo que no debían. Y es bueno manifestarse contra aquello que nos está dejando sin sanidad, sin educación pública, sin una pensión digna y sin tantas otras cosas, pero no podemos olvidar una cosa: una democracia real, un global change, sería mucho más que acabar con retallades o recortes.

Ayer, en Barcelona se pudo notar un equilibrio entre mensajes contra la banca y el cariz que han tomado sus actividades en los últimos tiempos –se podía oír un coro que entonaba un ingenioso equis banqueros se balanceaban sobre la burbuja inmobiliaria–, el malestar social causado por los recortes y otros ya clásicos como el “no les votes”, y esto no debería cambiar. La confluencia de mensajes de protesta, de indignación –por usar un término obligado– contra injusticias de diversos ámbitos no debería cambiar, pero sin olvidar que existe una cierta jerarquía con sus problemas causantes y sus consecuencias derivadas.

No podemos obviar que los recortes no dejan de ser un síntoma de un sistema a todas luces deficiente y erróneo, al menos en su planteamiento actual, y por supuesto de una forma concreta de hacer política con la que, por lo que se pudo ver ayer, mucha gente no está de acuerdo. No podemos dejar de protestar por el maltrato al Estado del bienestar que se ha puesto tan de moda entre nuestros políticos, pero sin abandonar la reivindicación de una democracia real, una democracia no sometida a los dictados del etéreo dirigente, el gran jefe de rostro deformado y desconocido, aquel al que llaman “los mercados”.

Porque los recortes son un síntoma, pero la enfermedad es el sistema –de neoliberalismo salvaje, de dictadura mercantil, de irresponsabilidad bancaria, de opacidad institucional y de muchas cosas más–. Tratar un síntoma no es más que una solución temporal hasta que vuelva a aparecer, probablemente con mayor fuerza, o se manifieste otro de mayor gravedad. Es por ello que no podemos dejar de vacunarnos contra el virus que lo causa, la auténtica enfermedad sistémica insostenible que, si se la deja seguir, terminará devorándolo todo.

5 comentarios:

  1. Ei Dani. Sàpigues que et segueixo llegint encara que ja no pugui comentar amb tu cara a cara els teus articles. I estic totalment d'acord amb el que dius, com sempre.

    (Per cert, saps fer funcionar bases de dades d'Access? Com que sé que se't dóna bé la informàtica, era per demanar-te ajuda amb una cosa que he de fer. Doncs ja em diràs el què. Merci)

    Helena

    ResponderEliminar
  2. Iep, gràcies per seguir passant per aquí i llegir-me, espero que les classes segueixin anant bé :)

    Sobre el tema d'Access, ni idea xD Per a mi és el membre misteriós de la família Office i de fet m'he passat anys sense saber ni tan sols per a què servia. Sento no poder ajudar-te amb això :S

    ResponderEliminar
  3. Bon post mestre! Jo també tinc la sensació que el 15M és molt més que una simple crítica a les retallades. Aquestes són conseqüència del què està al nivell superior. Quan surto al carrer no ho faig per les lluites partidistes del putiferi polític de Cat, sinó per mostrar el meu desacord amb les estructures estatals i financeres i en la gestió política de la crisi:De moment tothom sembla més perdut que un pop en un garatge. No crec que s'hagi de replantejar els pilars del model (estat de dret, democràcia participativa, etc.), però sí que s'han de fer reformes estructurals profundes que vagin pel camí de la regulació de les entitats financeres més superiors i la transparència de les administracions

    ResponderEliminar
  4. I és curiós que tot això coincideixi amb una majoria absoluta del PP i el plugim mediàtic que entona, dia rere dia, que la crisi és el "l'última estocada al sistema socialdemòcrata que s'ha mostrat insuficient".

    No dic que la socialdemocràcia sigui la millor opció, però, no serà el neoliberalisme el que ens ha portat a la crisi? Jo ho tenia entès així.

    Bon vent!

    ResponderEliminar
  5. Tradicionalment quan hi ha hagut crisis, la classe mitjana s'ha entregat a la dreta i sembla que això no canvia.
    A més, els indignats són molts, però no representatius de tota la societat (recorda que l'espanyola és molt envellida)
    Per altra banda, he de fer una crítica profunda als partits d'esquerres. No han ofert cap mesura fiable per sortir de la crisi i, tal com fan les dretes, s'entreguen a mesures electoralistes que només tene pinta de parches, però no de solucions estructurals sèries (menys tonteries tipus "que paguin els rics" i més reformes fiscals sèries, transparència, economia productiva i olbidem-nos ja d'infrastructures inútils, perquè d'axiò pequen les dretes i les esqurres). Mirant'm-ho objectivament i sense legitimar-lo ni mostrar-li suport el govern de CIU dóna certa sensació de seguretat al tenir un pla, per molt que sigui rerallant

    ResponderEliminar